Mer Trafik

Viraltrafik



Follow Lissukka

Det som hände förra året

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?

Jag for till Bolivia. Jag blev kär i en fin boliviansk kille. Jag fick dropp på ett sjukhus i Bolivia. Jag lämnade kvar halva mitt hjärta i Bolivia. Jag återförenades med honom. Jag blev sambo. Jag åt marsvin i Peru. Jag gjorde praktik i Malmö. Jag gjorde många saker som jag inte har gjort förut.

2. Höll du några av dina nyårslöften?

Nej. För jag hade inga.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Vem blev inte förälder? Min syster fick en son. Min vän fick en son. Min pojkväns syster fick en son. Min pojkväns andra syster fick en son. Tre av dem var i och för sig redan föräldrar, så de blev föräldrar igen. En tio i Bolivia fick en efterlängtad son efter många försök och många tårar. Det var ett år fyllt av barn. Nästan så att det började rycka i barnnerverna.

4. Dog någon som stod dig nära? 

Nej.

5. Vilka länder besökte du? 

Bolivia och Peru. Och så mellanlandade jag i Miami och mötte en trevlig amerikansk tulltjänsteman.

6. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009? 

En kropp som mår bra. Den har varit sjuk många gånger. Jag saknar också lite mer mod i mig själv och mer styrka. Tack.

7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas?  

28 februari vid 14-tiden på eftermiddagen. Jag lärde känna honom då.
14 mars vid 10-tiden på förmiddagen. Jag gav honom tillstånd att bli min pojkvän då.
8 maj. Intervju på svenska konsulatet i La Paz.
17 juli. Jag lämnade honom då och trodde att hjärtan faktiskt kan brista.
18 juli. Jag såg min familj igen. De var likadana. Jag var annorlunda.
27 november. Återförening. Den vackraste dagen.
5 december. Sixten föddes.
Det var nog de bästa bland många bra.

8. Vad var din största framgång 2008? 

Att jag vågade.

9. Största misstaget?

Hmm. Att jag lät en viss dam prata illa alltför länge. Jag skulle sagt ifrån tidigare.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?

Ja. Magsjuk. Höjdsjuk. Ryggsjuk. Inflammationssjuk. Magsjuk. Gemigdroppsjuk. Magsjuk igen. Ryggsjuk igen. Hosta.

11. Bästa köpet?

Vår breda säng. Då blev vi sambos på riktigt. Vi var det redan, men sängen.. ja du förstår, då blev det på riktigt riktigt.

12. Vad spenderade du mest pengar på? 

Jag skulle inte ens kunna försöka ljuga för dig. Kläder, kläder. Det är min last. Min svaghet. Men samboskapet tvingar mig att försöka närma mig ekonomiskt tänkande, för nu är det inte bara jag utan vi och när det bara är jag så kan jag göra som jag vill, men för oss vill jag bara göra bra saker.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?

Min systerdotter gör mig alltid glad. Min systerson också. Min älskling gör det också, bara genom att titta på mig, le mot mig, sträcka ut sin hand mot mig och genom att finnas där varje morgon när jag vaknar. Mina vänner gör mig glada. Min pappa gör mig glad när han är sig själv och skojar. Min mamma gör mig glad när hon tittar på mig och jag undrar varför hon tittar på mig och hon svarar med frågan om hon inte får titta på mig. Min syster gör mig glad för att hon ger mig syskonbarn. Min svåger gör mig glad för att han gör min syster glad.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2008? 

Sångerna som vi gick och sjöng på gatorna i Cochabamba.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Definitivt gladare men också ledsnare eftersom det gjorde så fasansfullt ont att lämna honom på flygplatsen och inte veta när jag skulle få se honom igen. Men sen när jag väl såg honom komma ut genom dörrarna på Kastrups flygplats, ja då fanns det inget gladare. Så jag har haft både och. Så som det brukar vara, men denna gladhet är bättre.

16. Vad önskar du att du gjort mer?

Vågat lite mer. Rest lite mer och insett att jag skulle klara kurserna lätt där borta. Mailat vänner mer. Ringt vänner mer.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?

Jag kan behöva tänka lite mindre men annars är det rätt fint ska jag tala om för dig.

18. Hur tillbringade du julen? 

Vi for upp till min familj och hade en lugn och fin jul med klappar och kramar.

19. Blev du kär i år?

Om jag blev.. Jag föll hårt och jag sitter fast.

20. Hur många one night stands? 

Det är dumt att anta att jag skulle ha haft några.

21. Favoritprogram på TV? 

Grey's Anatomy. Ja.

23. Bästa boken du läste i år?

Det här kommer att låta mesigt men en av mina kursböcker - Etik i socialt arbete. Den var faktiskt bra! Jag tänkte massor på min framtida yrkesroll och jag tyckte om boken. Sen läste jag nog inga andra böcker i år än kursböcker. Vad jag minns..

24. Största musikaliska upptäckten?

Min rappande pojkvän.

25. Något du önskade dig och fick? 

Jag har alltid önskat mig lycka och kärlek. Det fick jag.
Jag har önskat det åt andra också. De fick det.

26. Något du önskade dig men inte fick?

Jag har fortfarande inget fotbad! Kom igen tomten!

28. Vad gjorde du på din födelsedag 2008?

Jag hade tenta i kommunikationspsykologi. Jag hade lite svårt för den tentan så jag blev sur. Efter tentan kom han och hämtade upp mig med en present, en ballong i form av ett hjärta med orden Besos y abrazos och ett fint kort och och och, sitt stora fina leende. Vi åt lunch ute på stan, for hem till mig, jag gjorde mig fin, vi åkte förbi universitetet och sen in till stan för sushi med hans syster och systerdotter och sen lite dans ute jag och han.

29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Jag hade klarat mig utan sjukhusvistelsen. Tack. Jag klarar inte av smärta så droppet fick de sätta fast två gånger. Sen hade det ju varit fint om vi hade kunnat rest tillsammans till Sverige. Jo men visst.

30. Vad fick dig att må bra?

Att se något nytt.
Att bli förälskad, kär och att älska.
Att ha fina mänskor runt omkring mig.

31. Vilken kändis var du mest sugen på? 

Jag skrattar nu när jag skriver för det låter så roligt med uttrycket "sugen på".
Jag svarar ingen.

32. Vem saknade du? 

När jag var i Bolivia saknade jag min kanin. Ja och min familj. Och vännerna.
När jag var tillbaka i Sverige saknade jag honom. Alla där borta men mest honom.

33. De bästa nya människorna du träffade?

Du vet nog vem som är bästa nya mänskan.
Men även lite annat fint folk där borta.
Och Sixten!

34. Mest stolt över?

Oss och hur vi kämpar för oss och hur vi växer oss starkare tillsammans.

35. Högsta önskan just nu?

Att vi ska slippa onda ord och att alla ska må bra. Att jag ska ta examen och att han ska trivas mer och mer och skapa sin plats här i landet. Att vi båda ska få jobb. Att ja, att alla som jag känner och som jag inte känner får lycka i sina liv. Vad som är lycka för dig får du definiera själv men jag önskar dig den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback